Satsang: Duchovní praxe v časech temnoty

Otázka: Ve svém životě zažívám stále více lásky, ale temnota ještě zcela nezmizela. Občas se nacházím v silné temnotě spojené s intenzivní energií hněvu a strachu a tehdy se ptám sama sebe: je tohle dobrý čas pro meditaci nebo ne? Nebo bych měla dělat spíš mantru? Jsem-li totiž dostatečně trpělivá, temnota nakonec přejde. Existují pro tento čas nějaké nástroje?Šrí Ánandí Má: Není to nic neobvyklého. Dokonce i největší Mistři procházeli takovými fázemi. Jak říkával Dhjánjógi – ať jsou časy dobré nebo zlé, klíčovým je setrvat u duchovní praxe a v těžkých časech ji naopak posílit – opakovat častěji guru mantru, zpívat, poslouchat zpěvy, číst knihy velkých učitelů. To vše pomáhá projít těžkým obdobím. Podle jógasúter je dobré dělat opak těchto situací.Temnota není…

Pokračovat ve čteníSatsang: Duchovní praxe v časech temnoty

Jak dohledat správný český pravopis indických termínů a jmen

  • Rubriky příspěvkuJóga

Leckdo netuší, že překládáme-li text psaný v nějakém západním jazyce, vyskytnou-li se v něm termíny/místní názvy/osobní jména asijského původu, nemůžeme je v českém překladu nechat ve stejné podobě. (Stejnětak, jako Chechen bude česky Čečen a Shostakovich je Šostakovič!) Celkem snadno lze pochopit, že v anglickém textu „ch“ znamená „č“, „j“ znamená „dž“, „sh“ znamená „š“. Mnoho dalších věcí je už těžší odvodit („kh“ znamená „ch“ v arabských jménech, nikoli však indických či např. thajských…) Lze se je však naučit. V případě indických jmen a výrazů (a podobně i arabských) však ani člověk daného jazyka poněkud znalý, nemůže odvodit z anglického (německého, francouzského…) psaní jednu věc, pro správný český pravopis naprosto zásadní: Délku samohlásek. Musí prostě dané slovo (jméno) znát, aby…

Pokračovat ve čteníJak dohledat správný český pravopis indických termínů a jmen

Zklidnění mysli

Snažit se zadržet mysl je jako uchopit vítr – je to velice složitý úkol. Všichni víme, že mysl je aspekt energie, který je extrémně nestabilní, silný a nepoddajný. Proto jogíni doporučují, abychom se za ní nehonili. Když dítě začne utíkat a matka se za ním rozběhne, dítě uteče ještě dál. Ale když matka zůstane, kde je, dítě bude pobíhat okolo a vrátí se k ní. Ačkoliv je mysl silná, není nemožné nad ní zvítězit. S duchovní praxí a trpělivostí je určitě možné dosáhnout úplné kontroly nad myslí.Odpoutání se a duchovní praxeV Bhagavad-gitě pán Krišna říká, že mysl je možné zklidnit skrze stálou duchovní praxi a odpoutání se. Člověk je odpoutaný, když není připoutaný k věcem na světské úrovni vědomí. I…

Pokračovat ve čteníZklidnění mysli

Sant Džňánadév

  • Rubriky příspěvkuJóga

https://www.youtube.com/watch?v=bcO29ZvbOJISant Džňánadév je film z roku 1940 o životě Džňánadéva (Džňánešvára), který žil v letech 1275-1296 a který byl významným indickým světcem, básníkem, filozofem a jóginem tradice náthů.Sant Džňánadév byl druhý ze čtyř dětí Vitthala Govinda Kulkarniho a Rukmíní, zbožného páru z Apegaonu u Paithanu na břehu řeky Gódávarí. Vithal studoval Védy a v mladém věku se vydal na několik duchovních poutí. Ve městě Alandi, které se nachází přibližně 30km od Puny, se pak oženil s Rukmini, dcerou místního jadžurvédického brahmána.Po nějaké době získal svolení od Rukmini na cestu do Varanásí, kde se setkal se svámím Rámanandou, kterého požádal o iniciaci do sanjásy, zřeknutí se světského života. Přitom svámímu zatajil, že je ženatý. Ale svámí Rámananda později navštívil Alandi, kde…

Pokračovat ve čteníSant Džňánadév

Šrí Hanumán Čalísa

  • Rubriky příspěvkuJóga

https://youtu.be/Jja5E96rDdwŠrí Hanumán je uctíván po celé Indii, v Nepálu, Thajsku, Indonésii a mnoha dalších asijských zemích, buď samotný nebo společně s Pánem Rámou. Každý chrám Rámy má svou sochu nebo obraz Hanumána.Hanumán je avatárem Pána Šivy. Jeho otec je bůh větru a matka Andžani Déví. Je také nazýván Pavanasuta, Marutsuta, Mahávíra, Badžrangabali a Pavankumár.Hanumán je živoucí ztělesnění moci Rámova jména. Je ideálem nesobeckého služebníka, opravdového karmajogína. Slouží Pánu Rámovi s čistou láskou a oddaností, bez očekávání jakékoli odměny. Zasvětil život službě Pánu Rámovi. Je pokorný, moudrý a statečný. Jeho bytí provázejí skutky, které nedokázal nikdo jiný: překročil oceán pouhým opakováním Rámova jména, spálil hlavní město Rávany, krále démonů, přinesl rostlinu sadžívanu, aby zachránil život Lakšmany, atd.Jeho narozeniny připadají na úplněk…

Pokračovat ve čteníŠrí Hanumán Čalísa

Satsang: Kundaliní a ego

Otázka: Jaký je vztah mezi Kundaliní a egem?Šrí Ánandí Má: Ego má dva aspekty. Jeden z aspektů ega potřebujete, abyste mohli fungovat. Pokud řeknete: „Chci jít meditovat“, jedná se o funkční úroveň ega. Pokud říkáte: „Chci dosáhnout seberealizace“, tak to je také pozitivní aspekt. Dále tam patří základní věci jako: „Chci jít do práce, chci navštívit svoje přátele, chci jít nakupovat, atd.“. Dokud přebýváte v těle, tento aspekt ega zůstává, protože tato síla, anebo chcete-li energie, vás udržuje aktivní a funkční.Ale temné ego, které říká ‚já jsem‘, to velké Já, je překážkou nejen v kundaliní-józe, ale na jakékoliv duchovní cestě. Pokud jste natolik připoutaní, že říkáte „to dělám já“ nebo „to mám pod kontrolou“, a neuznáváte, že jste jednoduše nástrojem nějaké vyšší…

Pokračovat ve čteníSatsang: Kundaliní a ego

Duchovní pouť k jezeru Manasarovar a hoře Kailás

  • Rubriky příspěvkuJóga

V červenci 2010, Šrí Ánandí Má se společně se svým manželem a žáky vydali do Tibetu na duchovní pouť k posvátné hoře Kailás. Jejich cílem bylo horu obejít. Skupina dorazila do kempu u jezera Mansarovar, ale během několika dní se počasí natolik zhoršilo, že nebylo možné pouť dokončit. Jeden z žáků Šrí Ánandí Má se jí pak s otevřeným srdcem zeptal, jestli by se sama mohla stát horou Kailás, aby jí mohl obejít, a tak naplnit cíl své cesty. Šrí Ánandí Má souhlasila a vstoupila do bháv-samádhí, v němž s posvátnou horou splynula.Byl to výjimečný okamžik nejen pro všechny její žáky, ale i pro lidi žijící a pracující v kempu, a také pro lidi z dalších skupin, kteří čekali na…

Pokračovat ve čteníDuchovní pouť k jezeru Manasarovar a hoře Kailás

Satsang: O satsangu

Otázka: Úplně nechápu, co je to vlastně satsangŠrí Ánandí Má: “Sat” znamená pravda a ‚sang‘ je společnost. Takže “satsang” doslovně znamená být ve společnosti Pravdy. Prakticky a velmi zjednodušeně řečeno satsang znamená, že jste ve společnosti osoby, která vám připomíná pravdu, vede vás směrem k pravdě. Svatý nebo Učitel, který prozřel a je zkušený a sjednocený s pravdou, je nejsilnější energií, je nástrojem nebo silou, která vás může spontánně přivést do kontaktu s absolutní pravdou.Kdykoliv se ale jakýmkoliv způsobem vystavíte této energii – skrze slova, meditaci, poslechem posvátných textů, zpěvem nebo jakoukoliv duchovní praxí, jedná se také o satsang.Takže kdykoliv doma sedíte na své asáně a děláte praxi, odříkáváte Guru mantru, nebo meditujete, to je také satsang. Když čtete knihu s duchovním…

Pokračovat ve čteníSatsang: O satsangu

Navrátrí: Oslava Božského

  • Rubriky příspěvkuJóga

Letos připadnou oslavy Navrátrí na 27. září až 5. října. V Indii je devět dní podzimního Navrátrí naplněno oslavami, jež připomínají vítězství Šakti nad negativními vlivy. Na duchovní úrovni je cílem každé duše dosáhnout postupně stavu Šivy, prostřednictvím sádhany, duchovní praxe. Období devíti dní je rozděleno do tří částí. Každé tři dny jsou zasvěceny uctívání Božské Matky ve formě Mahá Kálí, Mahá Lakšmí a Mahá Sarasvatí. Během prvních tří dní vzýváme Mahá Kálí, aby zničila naše negativní sklony a naše srdce tak mohla být očištěna. Následující tři dny je uctívána Matka Lakšmí, abychom získali pozitivní vlastnosti a vznešené emoce. Poskytuje materiální i duchovní bohatství a pomáhá nás chránit, aby negativní vlastnosti neovládly naši mysl. Modlíme se k ní s láskou…

Pokračovat ve čteníNavrátrí: Oslava Božského

Svámí Vivékánanda a šaktipáta od Šrí Rámakrišny

  • Rubriky příspěvkuJóga

A jako poznáme chuť mořské vody jen z jediné kapky, tak se obeznámíme s Rámakršnovým způsobem výchovy, budeme-li se obírat jen Vivékánandou. Neboť Vivékánanda byl ze všech Rámakršnových žáků nejrázovitější. A kromě toho je dobře znám jak v Evropě, tak i v Americe.Už od dětství vynikal Vivékánanda skvělým nadáním, neohrožeností a přizpůsobivostí. Narodil se v kastě kšatrijů a dostalo se mu náboženské výchovy.Jeho předkové žili přísným životem pravověrných hindů. Otec i děd vykonávali všechny náboženské obřady, které přikazuje posvátné Písmo. Ve Vivékánandově krvi nebylo nic, co by ho ponoukalo k uskutečňování změn od kořene. Kacířství v náboženských věcech neznal. Leč běda! Jako jinoch zapochyboval o možnosti poznati podstatu věcí a dobrati se absolutní pravdy. Uvěřil po vzoru některých staroindických filosofů,…

Pokračovat ve čteníSvámí Vivékánanda a šaktipáta od Šrí Rámakrišny

Satsang: O smyslu života

Otázka: Smyslem života je poznání Boha a duše. Máme kromě toho každý ještě svůj individuální cíl?Šrí Ánandí Má: Jakmile duše vstoupí do lidské formy, konečným cílem je Realizace. Jaký jiný cíl je trvalý? Všechny ostatní cíle jsou omezeny na fyzickou rovinu a trvalý fyzický cíl neexistuje. V momentě kdy je fyzické tělo pryč, je tato rovina také pryč. Už jsme se mnohokrát všichni narodili, vyrostli, oženili, měli děti a domov. Zažili jsme to již milionkrát, to ale nemůže být cíl. Jakoukoliv představu o cíli máte, přemýšlejte, jak dlouho vydrží. Posvátná písma říkají a Gurudží to neustále zdůrazňoval, že cílem je Realizace. Ať už si to uvědomujete nebo ne, i vy k ní kráčíte.Mnoho lidí má pocit, že jakmile budou mít dům za…

Pokračovat ve čteníSatsang: O smyslu života

Popis Nepopsatelného – vyprávění Šrí Rámakrišny o vzestupu kundaliní sedmi čakrami a o nalezení Boha

  • Rubriky příspěvkuJóga

Čtenář se mne snad zeptá: „Co měl na mysli Rámakršna, když mluvil o ‚vidění Boha‘? Co vlastně znamená stav vytržení? Jakým vývojem musí projít ten, kdo chce dosíci tohoto nadsmyslného stavu?“Když jsem sbíral různé pověsti o Rámakršnovi, bylo mi den ze dne zřejmější, že bude třeba se blíže poučit o povaze duchovni zkušenosti, která Rámakršnovy žáky tolik poutala k Mistrovi. „Jak si lze vysvětlit, že tito silní a mladí lidé nebyli jím nikdy unaveni? Proč lpěli na něm s takovou oddaností? Jaké zázraky jim ukazoval? Proč se odvrátili od všech svodů tohoto světa? Či jim Rámakršna snad nabídl kouzlo neskonale větší a hlubší?“Všechny tyto otázky jsem položil Svámímu Túrjánandovi v Benáresu. A ten mi řekl v odpověď: „Rámakršna nám zjevil…

Pokračovat ve čteníPopis Nepopsatelného – vyprávění Šrí Rámakrišny o vzestupu kundaliní sedmi čakrami a o nalezení Boha

Vzkaz od Má a Bapudžího, červen 2012

Drazí,Doufáme, že pohybujete svojí málou a děláte džapu. „Dovolte svým prstům, aby posouvaly kuličky na mále a aby mantra tančila na špičce vašeho jazyka,“ říká jeden velký učitel.Šrí Má Šarada Déví, manželka světce Rámakrišny, řekla:„Pomocí mantry je energie přenesena z Gurua na žáka. Pozitivní energie Gurua proudí k žákovi, a negativní energie žáka zároveň směřuje ke Guruovi. Proto když je mantra předaná Guruem, On nebo Ona přijímá negativní karmu žáka. Z tohoto důvodu se může do Guruova těla dostat několik nemocí.“Je velmi obtížné být v úloze Gurua, s ochotou na sebe brát negativní karmu žáků. Pokud je žák dobrý, je to pro Gurua snadné.Pokud pouhé předání mantry dokáže něco takového udělat, zamyslete se prosím nad tím, co udělala Šaktipáta. Naučte se svojí PRAXÍ ocenit, co…

Pokračovat ve čteníVzkaz od Má a Bapudžího, červen 2012

Ánandí Má a probuzení kundaliní

  • Rubriky příspěvkuJóga

Ánandí Má poprvé potkala svého Gurua, Dhjánjógí Madhusadandáse, když jí bylo čtrnáct let. Toto setkání se odehrálo za zcela neobvyklých okolností. Právě probíhal poslední desátý den slavností Navrátrí, při kterých se oslavuje Božská Matka, a jeden kněží, který byl rodinný známý, požádal Ánandí Má, aby opakovala nějaké mantry k Bohyni. Ánandí Má ve chvíli, kdy vyslovila první slova, vstoupila do tak hluboké meditace, že ji nikdo nemohl probudit. V jednu chvíli se její hlava náhle ocitla blízko jámy, kde šlehal rituální oheň, ale jí to nespálilo. Její otec, zděšen a znepokojen, spěchal k Dhjánjógímu v naději, že mu tento světec poradí, jak vrátit dívku ke smyslům. Dhjánjógí mu řekl: „To je ta, na kterou čekám!“ a jemně ji přivedl zpět…

Pokračovat ve čteníÁnandí Má a probuzení kundaliní

Satsang: O šaktipátě a cestě Kundaliní maha-jógy

Otázka: Jak poznám, jestli je toto pro mě správná cesta? Jak poznám, jestli je Šrí Ánandí Má skutečně moje učitelka?Odpověď: Vybrat si učitele, zejména duchovního, je otázkou srdce a duše. Dhjánjógí řekl: „Pokud je vaše vnitřní volání velmi silné, Guru (Učitel) se objeví. Právě teď přijímáte vedení, protože jste tady, v přítomnosti učitele.“ Také řekl: „Když jste blízko pravého Gurua, máte povznášející pocit, vaše energie proudí vzhůru. Nečisté myšlenky ve vaší mysli se zklidňují a jsou nahrazeny čistými. Když sedíte poblíž takového Gurua, cítíte radost a nechce se vám vstát a opustit jeho či její přítomnost. Cítíte, že vaše mysl je klidná. Cítíte, že Guru nemá žádné sobecké zájmy.“ Jestliže máte pocit, že souhlasíte s filozofií Cesty a Učitele a zažíváte pránickou…

Pokračovat ve čteníSatsang: O šaktipátě a cestě Kundaliní maha-jógy

Učení Vadžra Pandžar – Štít z blesku

  • Rubriky příspěvkuJóga

Byl jsem inspirován, abych předal tyto Vadžra Pandžar techniky, protože když jsem poprvé přišel do této země, jeden z mých žáků v New Yorku mi řekl, že existuje předpověď velkého zemětřesení a že se Kalifornie ponoří do oceánu. Je pravdou, že někteří lidé byli vyděšeni a chystali se z Kalifornie odstěhovat. Svému žákovi v New Yorku jsem řekl: „Přišel jsem, abych tam lidem pomohl, a jestli se Kalifornie ponoří do oceánu, potom s ní půjdu i já. To je místo, kde se nacházejí moji žáci, a půjdeme tak do Nebe společně.“Pán Buddha řekl, že dokud nebude každá žijící bytost osvobozena, nebude svobodný ani on. Jogíni neustále přemýšlejí, jak by mohli pomoci jiným lidem. Světec Tulsídás řekl: „Svatí, řeky, hory a země tu…

Pokračovat ve čteníUčení Vadžra Pandžar – Štít z blesku

Šrí Gurudév páduka pančakam – pět slok o sandálech Šrí Gurudéva

  • Rubriky příspěvkuJóga

https://www.youtube.com/watch?v=aK16AYsliMAÓm Namo Gurubhjo GurupádukábhjoNamah Parebhjah ParapádukabhjoÁčárja Siddhešvara PádukábhjoNamo Namaha Šrí Guru Pádukábhjah Óm, vzdávám hold Guruovi, guruovým sandálům,vzdávám hold svrchovanému Guruovi a jeho svrchovaným sandálům,sandalům učitele, Pánu duchovních sil,znovu a znovu se klaním Guruovým sandálům. Einkára Hrínkára Rahasja JuktaŠrínkára Gudhártha MahávibhůtjáÓmkára Marma PratipádiníbhjámNamo Namaha Šrí Guru Pádukábhjám Jež jsou plny tajuplné síly semenných slabik Aim a Hrím,jež jsou obdařeny slávou skutečného významu slabiky Šrím,jež objasňují vnitřní podstatu slabiky Óm,znovu a znovu se klaním Guruovým sandálům. Hotrágni Hautrágni Havisja HotrHomádi Sarvákriti BhásamánamJadbrahma Tatbodha VitáriníbhjámNamo Namaha Šrí Guru Pádukábhjám Jež obsahují posvátné rituální ohně, obětiny a kněze,rituály jako je hóma a všechny její podoby,jež poskytují poznání Absolutna,znovu a znovu se klaním Guruovým sandálům. Kámádi Sarpavradža GárudábhjámViveka Veirágja Nidhi PradábhjámBodhapradábhjám DrutamokšadábhjámNamo Namaha Šrí Guru Pádukábhjám Jež se živí hady-tužbami jako…

Pokračovat ve čteníŠrí Gurudév páduka pančakam – pět slok o sandálech Šrí Gurudéva

Hanumán Džajantí

  • Rubriky příspěvkuJóga

„Museli jste jistě slyšet, jakou má víra neuvěřitelnou moc. V puránách se říká, že Ráma, který byl samotným Bohem, vtělením absolutní brahmy, musel postavit most, aby se dostal přes moře do Ceylonu. Ale Hanumán, s pouhou vírou v Rámovo jméno, jedním skokem moře přeskočil a žádný most nepotřeboval.“ – Šrí RámakrišnaŠrí Dhjánjógídží uctíval Hanumána, posla Pána Rámy. Mnoho žáků mělo zkušenost, že Dhjánjógídží je Hanumánem. Učil nás, jaký má Hanumán význam. Řekl: „Když se skamarádíte s osobní sekretářkou někoho důležitého, je pak jednoduché se s ním setkat. Podobně je snazší dostat se k Pánu Rámovi skrze Pána Hanumána. Když si získáte Hanumánovo srdce, bez pochyb vás k němu zavede.“V šaktipátové linii Kundaliní maha-jógy to byl Vašistha, kdo dal šaktipátu Pánu Rámovi,…

Pokračovat ve čteníHanumán Džajantí

Rámovo Srdce – Esence Rámovy Pravdy

  • Rubriky příspěvkuJóga

Následující rozhovor mezi Parvátí a Šrí Mahadévou, Pánem Šivou, o vlastnostech Pána Rámy, pochází z posvátného písma Adhjátma-rámájana. Přinášíme ho u příležitosti oslav Rám Navámí, Rámových narozenin, které letos připadají na 31. března.Zpívám chválu Džánakovi, Pánu Rámovi, jež je ztělesněním nejvyššího vědění, jež je nezničitelný, který se vtělil na Zemi z modliteb dévatů, do dynastie slunce a vzal na sebe lidskou podobu. Který zničil démony, ustavil svůj neochvějný stav, aby zničil veškerou negativní karmu a nakonec splynul se svojí absolutní podobou Brahmy, 1.Který je jedinou příčinou stvoření, udržování a zničení vesmíru; který, přestože podporuje Máju, není jí ovlivněn; který je za všemi mentálními pojmy; zásobárna dokonalého štěstí; který je prost jakýchkoliv titulů, sám sobě světlem. Nabízím své poklony tomuto absolutnímu…

Pokračovat ve čteníRámovo Srdce – Esence Rámovy Pravdy

O celibátu

Následující článek a informace přinášíme na základě otázek, které nám v minulých letech několik žáků položilo. Myslete prosím na to, že tato praxe není povinná. Provádějte jí, jen když si to vaše srdce bude žádat a souhlasit, a pokud vaše životní situace bude příznivá. Nenuťte se do toho a neubližte svým vztahům. Nejlepší možností je modlitba a sankalpa k Bohu a Guruovi, aby ve vašem duchovním životě navodili vhodnou a příznivou situaci. Buďte trpěliví.Rámakrišna důrazně říkal, že cesta k realizaci Boha vede skrze sanjás, zřeknutí se světského života. Gurudží učil: „Buď hospodářem v domácnosti a dosáhni Boha.“ Gurudží choval k Rámakrišnovi a Vivékánandovi velkou lásku, víru a úctu, v tomto směru ale učil opak. Oba měli ze svého pohledu pravdu. Je…

Pokračovat ve čteníO celibátu

Satsang: O mantrách

Opakování manter vytváří most mezi praktikujícím a Bohem. Lidská bytost má tři druhy těl: hrubé, jemné a kauzální. Tělo člověka existuje na základě individuálních samskár, mentálních otisků z minulých životů nebo toho současného. Svět manter je výjimečný, protože dokáže tato těla očistit. Vibrace manter vytvářejí v těle teplo, sjednocují pět prán, a čistí každou část těla.Otázka: Říkáte, že džapa či opakování semenných manter zvyšuje teplotu těla. Tělesná teplota také vzrůstá, když se lidé hádají, mluví nahlas nebo ve vzteku křičí. Jaký je mezi tím rozdíl?Šrí Dhjánjógí: Můj drahý bratře, předpokládejme, že budou dva talíře se sladkostmi, na jednom ale bude přimíchán jed. Co se stane, když někdo sní takto otrávený dezert? Bude sladká chuť jiná? Chuť bude v obou případech stejná. I když je…

Pokračovat ve čteníSatsang: O mantrách

Satsang: O milosti

Otázka: Co je to milost?Šrí Dhjánjógí: Když jeden člověk trpí a jiný toto utrpení prožívá jako své vlastní a chce jakýmkoliv způsobem pomoci, ať už myšlenkou, slovem nebo skutkem. Pokud dokáže prostřednictvím své energie nebo síly utrpení z dotyčného sejmout, jedná se o milost. Bůh a Guru nepřetržitě tímto způsobem pracují. Neočekávají nic na oplátku. Pracují jen pro blaho a štěstí jiných.V posvátných písmech se říká, že srdce světce a jógina se rozpouštějí, když vidí utrpení jiných. Berou si utrpení na sebe a snaží se ho vyřešit. Jeden básník řekl, že srdce světce je měkké jako máslo. Jiný básník říká, že je to pravda, ale ne úplná, poněvadž k rozpuštění másla potřebujete teplo, zatímco jóginovi stačí vidět jen utrpení jiných a jeho…

Pokračovat ve čteníSatsang: O milosti

Jarní duchovní obnova

Březen a duben nám přinášejí mnoho duchovních dní obnovy a oslav. Nejdříve jsme slavili Holi, velký den indických oslav a také den, kdy Gurudží dosáhl seberealizace. Následující slova jsou z dopisu, který Ma poslala k tomuto speciálnímu dni:Je tu opět Holi. Je to čas stát se svatým a celistvým. Holi je den, událost v dějinách, která připomíná duchovnímu hledači, aby spálil své ego. Také učí, že jakákoliv duchovní energie a síly, které člověk získá, musí být vždy použity k pozitivním účelům, pro dobro všech. Jestli jsou zneužity, vede to k lidskému pádu.Obvykle v březnu je také Čajtrá Navrátrí. To jsou dny vysoké duchovní energie, a je to dokonalý čas pro osobní ústraní neboli anuštánu. Nemůžete-li do ústraní odejít, zkuste praktikovat v těchto…

Pokračovat ve čteníJarní duchovní obnova

Odžas – energetický nápoj

Odžas je sanskrtské slovo, které v překladu znamená sílu či energii. Podle ajurvédy se jedná o základní tělesnou energii, o ‚životní fluidum‘. Ti, kteří ajurvédu praktikují, říkají, že odžas je mízou životní energie každého člověka. Když jí máme dostatek, naše imunita je silná, a když jí máme málo, jsme slabí, unavení a často nemocní.Následující nápoj energii odžas v těle posiluje.Ingredience:3 – 5 datlí (namočených do rána)10 mandlí (namočených do rána, dobře vyždímaných a oloupaných)1 lžička fenyklových semínek (namočených do rána)1 lžička ghíŠpetka mletého kardamonuŠpetka šafránu2 šálky vody, rýžového nebo kravského mléka.Příprava:Nejprve dejte připravené mandle do mixéru s půl šálkem mléka. Mixujte, dokud nebudete mít hladkou hmotu. Přidejte zbytek ingrediencí a opět mixujte dokud není vše tekuté.Dobrou chuť!Přeložila Martina Zisková

Pokračovat ve čteníOdžas – energetický nápoj

Dináčarja – ajurvédská praxe pro každodenní život

Zdraví je jedno z našich největších bohatství. V prastarých textech je řečeno, že ten, kdo žije ajurvédským životním stylem, se může lehce dožít zdravých a šťastných sta let. Jedním z nejlepších způsobů, jak si udržet zdraví a předcházet nemocem je řídit se zásadami dináčarji neboli zdravého denního režimu. Ájurvéda nabízí mnoho způsobů, jak se sladit s přirozeným rytmem těla a podpořit tak čistění, regeneraci a dlouhověkost. Postupné zabudování tohoto režimu do každodenního života pak má trvalý pozitivní vliv na naše zdraví.Vstaňte se sluncemVédské spisy doporučují vstávat před rozbřeskem a provádět meditaci či jinou duchovní praxi. Tento čas je považován za nejvhodnější k dosažení vyšších stavů vědomí.Toto není možné pro všechny. Měli bychom zkusit vstát alespoň před sedmou hodinou ranní, abychom…

Pokračovat ve čteníDináčarja – ajurvédská praxe pro každodenní život

Satsang: O tantře, samádhi a náda józe

Otázka: Jaký je vztah mezi Kundaliní-mahájógou a tantrou? Šrí Ánandí Má: Kundaliní-mahájóga je tantrická jóga, ale jak víte, existuje tantra levé a pravé ruky. Pravá cesta je sattvická, levá je více tamasická. Obě cesty samozřejmě pracují se stejnou energií, každá má ale jiný přístup k dosažení Boha. Lidé tomu běžně nerozumí a domnívají se, že tantra znamená sex, to ale není pravda. Ve všech tantrických cestách praktikující musí uchovávat a ovládat duchovní energii. Sexuální energie je také součástí duchovní energie. Tantričtí praktikující si nesmí dovolit tuto energii ztratit nebo jí promrhat. V obou cestách je cílem sjednocení Šivy a Šakti. V tantře levé ruky člověk začíná na fyzické úrovni a je závislý na partnerovi. Nejdříve je ale jeho hlavním cílem ovládnout energii.…

Pokračovat ve čteníSatsang: O tantře, samádhi a náda józe